Livro: Mediatization and Religion - Nordic Perspectives
Organizadores: Stig Hjarvard, Mia Lövheim
Resumo: O livro apresenta um conjunto de artigos reunidos por Stig Hjarvard e Mia Lövheim sobre o relacionamento entre mídia e religião tendo por referência a teoria da midiatização da religião. A partir de uma visão sobre o fenômeno nos países nórdicos os autores pensam como a mídia afeta a religião, provendo a sociedade não só de diferentes perspectivas sobre a religiosidade e suas instituições religiosas, mas também possibilitando a inserção de lideranças religiosas na mídia. Assim, ensejam-se novas formas de imaginário religioso e interação com a religião. Os textos partem de distintos referenciais teóricos: Teoria da Comunicação, Sociologia e Teologia.
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SUMÁRIO
Acknowledgements.................................................................................................................................7
Introduction
Stig Hjarvard & Mia Lövheim................................................................................................................9
Mediatization, Public Media and the National Church
Three Forms of Mediatized Religion. Changing the Public Face of Religion
Stig Hjarvard.........................................................................................................................................21
The Internet Mediatization of Religion and Church
Peter Fischer-Nielsen............................................................................................................................45
Mediatization, Deprivatization, and Vicarious Religion. Coverage of Religion and Homosexuality in the Scandinavian Mainstream Press
Henrik Reintoft Christensen..................................................................................................................63
The Evangelical Lutheran Church and the Media in Post-Secular Finland
Marcus Moberg & Sofia Sjö.................................................................................................................79
The Mediatization of Social Conflicts
Mediatization of Controversy. When the Security Police Went on Facebook
Knut Lundby & Kjersti Thorbjørnsrud.................................................................................................95
Ritualising Death in the Media. Symbolic Immortality, The Immanent Frame, and School Shootings
Johanna Sumiala..................................................................................................................................109
Religious Identity and a Changing Media Environment
The Evangelical Lutheran Church and the Media in Post-Secular Finland
Marcus Moberg & Sofia Sjö.................................................................................................................79
The Mediatization of Social Conflicts
Knut Lundby & Kjersti Thorbjørnsrud.................................................................................................95
Ritualising Death in the Media. Symbolic Immortality, The Immanent Frame, and School Shootings
Johanna Sumiala..................................................................................................................................109
Religious Identity and a Changing Media Environment
A Voice of Their Own. Young Muslim Women, Blogs and Religion
Mia Lövheim.......................................................................................................................................129
Belonging through Believing. Becoming Muslim through Islamic Programming
Ehab Galal...........................................................................................................................................147
Religion and Popular Media Culture
Danish Twilight Fandom. Transformative Processes of Religion
Line Nybro Petersen............................................................................................................................163
Religious Change and Popular Culture. With a Nod to the Mediatization of Religion Debate
Liv Ingeborg Lied...............................................................................................................................183
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